Hoppa till sidans innehåll

Riksidrottsförbundet är svensk idrotts samlande organisation med uppgift att stödja, företräda och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Hitta ditt distriktsförbund (DF)

Alkolopning

Så påverkar alkohol din träning

2014-01-28 16:15

Idag presenterar Riksidrottsförbundet, IQ och GIH en ny kunskapsöversikt om idrott och alkhol som visar att den fysiska prestationsförmågan i vissa fall kan vara nedsatt i mer än 60 timmar efter du druckit alkohol. Koordination, koncentration och reaktionsförmåga påverkas mest negativt.
  • Uppdaterad: 2014-03-26 10:47

Kunskapsöversikten är framtagen av tre forskare på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan, på uppdrag av Riksidrottsförbundets och IQ, som är ett dotterbolag till Systembolaget. Det var ett försök att samla och sammanfatta forskning som i dagsläget finns kring alkohol och idrott.

– Koordination, koncentration och reaktionsförmåga påverkas mest negativt av alkoholkonsumtion. Vilket gör att prestationsförmåga, träningseffekt och skaderisken kan öka i vissa fall framför allt i samband med trötthet, säger Mikael Mattsson, lektor på GIH och en av författarna.

De negativa effekterna av alkohol i kombination med idrott kan variera väldigt mycket beroende på individ och idrott. Kunskapsöversikten visar att en låg eller måttfull alkoholkonsumtion ger liten eller nästan ingen negativ inverkan på träningseffekten.

En högre konsumtion däremot minskar möjligheten att exempelvis bygga muskler genom att de uppbyggande hormonerna hämmas efter alkoholintag. Trots att alkoholen lämnat kroppen dagen efter så finns fortfarande effekter kvar som påverkar prestationsförmågan negativt.

Kunskapsöversikten har också tittat på  studier ur ett psykologiskt och socialt perspektiv och vad som påverkar ungdomar att dricka. Studier från framförallt engelsktalande länder visar ett samband mellan idrottsdeltagande och hög alkoholkonsumtion.

Alkoholkonsumtionen hos idrottare är, generellt sett, lägre under tävlingssäsong. Men fester med drickande är vanligare bland idrottsstudenter än de som inte idrottar.

– Att idrottare bör vara försiktiga med sina alkoholvanor, och inte dricka dagen före en träning eller en tävling förstår nog de flesta. Men att en festkväll kan påverka träning och prestation flera dygn efteråt vet nog inte alla. Kunskapsöversikten kan få betydelse för ledar- och tränarutbildningen i framtiden, säger Peter Mattsson, idrottschef på Riksidrottsförbundet.

Läs kunskapsskriften "Idrott och alkohol".


För mer information, kontakta:

Peter Mattsson
Elitidrottschef, Riksidrottsförbundet
08-699 60 60

Skribent: Rolf Jönsson
Epost: This is a mailto link
RF_logo_grey
Skansbrogatan7sv

Postadress:Riksidrottsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: 08-699 60 00
Fax: 08-699 62 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss