Hoppa till sidans innehåll

Gotlands Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation på Gotland. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott.

Är du sugen på att testa basketboll?

2017-10-04 16:19

Perfekt! Kom då till Hemsehallen på söndag klockan 13.00. Då är World Wide Ladies på plats för att visa vad klubben gör. Ung eller gammal spelar ingen roll, i World Wide Ladies får alla plats och alla har kul. Margareta Reihs, 68 år, specialist på åldrandets sjukdomar och hur vi ska äta, sova och träna för att må bra livet ut kommer att vara med, liksom Gotlands Idrottsförbunds Emma Gustafsson.
  • Uppdaterad: 2017-10-04 16:20

World Wide Ladies växer. Fler tjejer tränar, fler föreningar ansluter sig, nationsgränser suddas när bakgrund och ålder blir oväsentliga.

– Det här är så himla bra, det är så här integration ska fungera, när tjejer från andra delar av Gotland också kommer med och tränar, säger Margareta Reihs, 68 år.

Det började den 13 januari som ett integrationsprojekt för nyanlända kvinnor men har vuxit till ett hälsoprojekt för kvinnor som slagit rot över allt större delar av Gotland. Word Wide Ladies har blivit ett integrationsprojekt i sin vackraste och bästa mening där människor möts.
Senast i raden att bli en del av Gotlands Idrottsförbunds och Visby BBK:s satsning är Fårösund.

Margareta Reihs, pensionerad läkare i geriatrik, tog träningen till en ny nivå i A7:s gymnastiksal när hon i omklädningsrummet efteråt berättade hur fysisk aktivitet kan skjuta upp åldrandet.
– Vi föds med en ärftlig kapacitet för hur gamla vi ska bli, men allt bestäms inte i cellerna. De livsval vi gör när det gäller kost och motion påverkar i hög grad vår livslängd, säger hon.
Det är en bra livsstrategi, säger hon, att undvika kost som inte är nyttig. Socker toppar listan över ämnen att vara försiktig med, långsamma kolhydrater är bättre, proteiner från växtriket att föredra framför för mycket rött kött

Går det att skjuta upp sitt åldrande?
– Det går inte att styra, kvalitén på dina gener och celler avgör hur länge du ska leva, om inget annat inträffar. Du ska motionera inte för att låta bli att dö, utan för att du ska må bra den tid du lever, säger hon.
Renlevnadsmänniskor kan dö tidigt på grund av sjukdom eller andra orsaker, storrökare lever till de blir 92 år - det finns inga garantier, genvägar eller mirakelmetoder. Livet är i den aspekten inte rättvist.
– Får du vara frisk och inte utsätter kroppen för skadlig verkan ökar chanserna till bra kvalitet på livet. Framförallt ska du vara igång och röra dej, du ska vara social och mentalt aktiv. Vardagsmotion är bra, för mycket stillasittande ät dåligt, säger hon.

Att idrott förenar människor är väldokumenterat, World Wide Ladies har på kort tid engagerat inte bara flyktingar som finner frihet i motion – många kvinnor från det gotländska samhället har lockats av motionsformen.
Helen Lydänge, 1.56 lång från Halla berättar hur basketboll blev hennes grej:
– Fantastiskt roligt, jag är kort och har alltid trott att basketboll inte är någon för mej. Men här spelar min längd ingen roll, det här är kul. Bra träning, bra tjejer, bra coach, vi har roligt tillsammans helt enkelt.

Vad betyder det här för dej?
– Att jag kommer iväg och tränar. Jag har försökt många gånger att springa själv eller gå på gym, men här är vi ett gäng, det blir roligare då.

Margareta Reihs, hittade tillbaka till föreningslivets kraft genom World Wide Ladies.
– Tanken bakom integration som World Wide Ladies står för är så bra. Integration genom möten person till person är den bästa integrationen man kan tänka sig. Det lockade mig, att jag sen får vara med och leka med bollarna var ju en hit alltså…jag känner mig som barn igen, det är så roligt.
Odette Irakoze, 30 år från Burundi har bott i Sverige i två år och gillar Wold Wide Ladies av flera skäl:
– Jag får nya vänner, basketboll är en bra sport och här tränar jag språket också. Förut trodde jag ”nu kör vi” bara kunde betyda köra bil, men nu förstår jag att ”nu kör vi” kan betyda andra saker, säger hon med ett leende.

Vad tillför du den här gruppen, Margareta?
– Jag är 68 år och en av tjejerna i laget, jag hoppas jag ger glädje och inspiration. Kanske kan jag visa att ålder inte är så viktigt. Jag hoppas också att mina erfarenheter och kunskaper som läkare kan ge dem någonting.

Vad är ålder egentligen?
– Jag känner mig som 35, 45 ungefär. Biologisk ålder och faktisk ålder är inte samma sak. Det finns en dikt om en åldrig dam på ålderdomshemmet som så fint beskriver hur hon är mammas flicka, den unga tonåringen, den gamla kvinnan. Jag är hela jag, jag har min uppväxt med mig...men att leka, att springa runt med en boll såhär, det är det häftigaste jag gjort på länge.


FAKTA/World Wide Ladies

Shamima Aktar kom som politisk flykting från Bangladesh till Sverige för snart två år sedan och ville göra något för kvinnor i samma situation. Hon startade World Wide Ladies där nyanlända kvinnor kunde träna basketboll. Det blev en möjlighet för kvinnorna att, förutom få fysisk träning, komma ut och lära sig hur samhället fungerar.
Verksamheten började i Visby under Visby BBK:s vingar, då med tjejer från bland annat Burundi, Afghanistan, Irak, Syrien.
I dag finns World Wide Ladies i Visby, Hemse, Klintehamn och Fårösund och har vuxit till att vara en förening även för tjejer från Gotland.


TIPS/ Hälsotips för livet
- Motion. Ta trappan, cykla, promenera. Minst 30 minuter motion om dagen är bra, lägg gärna in en eller två rejäla pulshöjare i veckan. Hitta en motionsform du tycker är kul.
- Solljus. Ger vitamin D som är viktigt för kroppens förmåga att förebygga sjukdomar.
- Stress. Undvik stress så mycket du kan, binjurarna bildar stresshormonet kortisol som i för stora mängder påverkar hälsan negativt.
- Kost. Ät regelbundet, undvik snabba och tomma kolhydrater som finns i sockerrika produkter, satsa på bra fetter som finns i till exempel fick. Fiberrik mat är bra för att hålla nere blodfettsnivåer och gör så blodsockret stiger långsamt. Proteiner i till exempel bönor och linser, kyckling, lax, tonfisk, broccoli, spenat är bra proteiner.
- Mikropauser. Sitt inte still för länge, stå upp och rör dig åtminstone en gång varje timme.
- Sömn: Regelbunden sömn mycket viktig för att kroppen och hjärnan ska återhämta sig, för ämnesomsättning och kroppens celluppbyggnad.

Skribent: Roger Björkman
Epost: This is a mailto link

Postadress:Gotlands Idrottsförbund
Idrottens Hus, Box 1030
621 21 Visby

Besöksadress: Färjeleden 5
621 58 Visby

Kontakt:Tel: 0498-20 70 50
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss

Vi finns på Facebook Gilla oss