Hoppa till sidans innehåll
MINDRE PAPPERSARBETE.
MER TID TILL DIN FÖRENING. 

Kunderna får utbildning i sin egen ekonomi

2014-05-05 15:26
Under 2013 fick Idrottsservice god skjuts framåt genom flera nya kundföreningar som efterfrågade administrativ hjälp. Dessutom insåg personalen att föreningarna ofta behövde grundutbildning. - Nu tar vi inte bara över arbetet utan ökar även föreningarnas kunskap i sin egen ekonomi, säger Carina Bosson, vd för Idrottsservice.
  • Uppdaterad: 2016-06-07 15:35

Under 2011 bildade VIF det ideella bolaget Idrottsservice i syfte att förenkla vardagen för föreningarna. Många idrottsföreningar upplever nämligen att administrations- och ekonomihantering är stora insatser som tar mycket ideell tid från det man egentligen vill syssla med – den idrottsliga verksamheten. De två första åren arbetade Idrottsservice med grundförutsättningarna, och från 2013 har utvecklingen tagit fart genom att marknadsföringen ökades rejält. Inte många idrottsföreningar var medvetna om dels vilka tjänster som fanns, och dels vad tjänsterna innebär. Självklart användes SISU Idrottsutbildarnas idrottskonsulenter för att sprida ordet.
- Då konsulenterna nu har en bättre kunskap om vad Idrottsservice kan göra, så kan föreningarna ställa frågor till dem och samtidigt få svar direkt, menar Carina Bosson.

Feedback till kunderna

Idrottsservice insåg också under 2013 att föreningarna behövde ha bättre koll på vad som händer med deras ekonomi. Idrottsservice förstår att en kundförening kan vara skeptisk mot att lämna över exempelvis ekonomin för att man är rädd för att tappa kontrollen.
– Vi använder ett webbaserat system som innebär att föreningarna fortfarande kan hänga med och ha kontroll. Dessutom sätter vi oss ner och förklarar det ekonomiska läget och vad vi anser behöver göras eller förbättras. Så istället för att endast utföra arbetet analyserar vi och ger feedback tillbaka till kunderna, säger Carina Bosson.
Här skiljer sig dock föreningarnas önskemål åt. Vissa vill verkligen känna sig insatta, medan andra vill outsourca allt som inte har med idrott att göra.

Kompetensen har förbättrats

- Det är lite det som är hela grundtanken med våra tjänster, att helt enkelt kunna anpassa samarbetet efter föreningens önskemål. Det inledande arbetet handlar ofta om att städa upp lite och försöka få in bättre rutiner i föreningsstyrelsen, förklarar Carina Bosson.
Genom en gemensam kontroll och utbildning tillsammans med Idrottsservice, ökar kunskaperna om den egna ekonomin hos kundföreningarna.
- Den ekonomiska kompetensen hos kunderna har ökat mycket jämfört med när vi startade, något vi såklart är jätteglada över.
Nu när Idrottsservice etablerat sig ordentligt i både små och stora föreningar på flera orter, vill man utveckla verksamheten i form av två utbildningspaket, ett teoretiskt och ett praktiskt.
– Självklart strävar vi hela tiden efter att förbättra och utveckla Idrottsservice koncept. Men att växa snabbt är inte det viktigaste för oss, utan att vi alltid har tid för föreningar och tid för att ha högsta kvalitén på det vi gör. Vi tänker alltid på föreningens bästa i första hand, säger Carina Bosson. 

Skribent: Bitte Torbjörnsdotter
Epost: This is a mailto link
logo_footer_vasterbotten
Idrottens Hus, Umeå

Postadress Umeå kontoret:Idrottsservice AB svb
Box 3005
903 02 Umeå

Besöksadress Umeå kontoret: Idrottenshus, Dragonskolan

Postadress Skellefteå kontoret: Idrottsservice AB svb
Mullbergsägen 11 B
931 37 Skellefteå

Besöksadress Skellefteå kontoret: Idrottenshus, Norrvalla

logo_footer_vasterbotten
Idrottens Hus, Umeå

Postadress Umeå kontoret:Idrottsservice AB svb
Box 3005
903 02 Umeå

Besöksadress Umeå kontoret: Idrottenshus, Dragonskolan

Postadress Skellefteå kontoret: Idrottsservice AB svb
Mullbergsägen 11 B
931 37 Skellefteå

Besöksadress Skellefteå kontoret: Idrottenshus, Norrvalla