Hoppa till sidans innehåll

X-trial

  • Uppdaterad: 16 FEB 2018 16:03
 

Klasser
En enda klass.

Så funkar det
X-trial körs med motorcykel på en bana uppbyggd av konstgjorda hinder, så kallade sektioner. Sporten handlar inte om fart utan balans där det gäller för förarna att ta sig fram genom sektionerna utan att sätta ner fötterna. Varje fotnedsättning genererar en prick och den med minst antal prickar vinner.

Fakta
Tävlingen börjar med en kvalomgång där förarna kör fyra sektioner var två gånger. De sex bästa går vidare till huvudtävlingen. Huvudtävlingen inleds med en semifinal där man börjar med en parallellsektion där förarna kör mot varandra. Sedan körs fyra vanliga sektioner. De fyra bästa förarna går vidare och gör upp om SM-guldet i ytterligare en omgång i parallellsektionen, för att sedan avsluta med tre vanliga sektioner. Varje förare tillåts ha en så kallad ”Minder” med sig i sektionerna vars jobb är att fånga både förare och motorcykel om det skulle behövas.

Håll koll på
... Marcus Eliasson som gör comeback i Skellefteå för att ännu en gång få bjuda publiken på show och siktar på sitt första guld.
... Ib Andersson, den norska toppåkaren som brukar bli en publikfavorit med sitt showande mellan allvaren
... Daniel Andreasson som kom tvåa i fjolårets utomhus-SM. Är det dags för ett guld nu?
...Unge Linus Almthén, framtidshoppet som ifjol körde sitt första X-trial. Redo för pallen?

Visste du att... 
... X-trial-SM kördes för första gången i samband med SM-veckan i Sundsvall 2011. 
... en trialmotorcykel väger ca 80 kg 
... SM i X-Trial körs som en öppen tävling vilket innebär att det även finns utländska förare på plats.

Läs mer
svemo.se
x-trial.se 

Postadress:Riksidrottsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss

Vi finns på Facebook Gilla oss