Tre västernorrlänningar får guld

I samband med Riksidrottsmötet i Helsingborg 29-31 maj får Kjell-Åke Tjernström, Bergeforsen, Håkan Ohlin, Nyland och Mikael Olsson, Härnösand Riksidrottsförbundets förtjänsttecken i guld.
  • Uppdaterad: 17 MAR 2015 12:50

Kjell-Åke Tjernström har varit ordförande i Fagerviks kanotklubb mellan 1971-1982, styrelseledamot i Svenska Kanotförbundet samt agerat assisterande tränare under OS i Moskva 1980. Han har även arbetat inom Medelpads Ishockeyförbund sedan 1977.

Håkan Ohlin har varit ordförande i Kramfors Alliansen basket sedan 1978. Mellan 1975 och 2010 var han styrelseledamot i det som nu heter Mellannorrlands Basketbolldistriktsförbund, två av åren var han ordförande.

Mikael Olsson får förtjänsttecknet för sitt arbete i Ångermanlands Bowlingförbund och BK Flash. Han började 1980 som ledamot och är fortfarande aktiv inom BK Flashs styrelse, nu som ordförande. Sedan 1993 är han även ordförande i Ångermanlands Bowlingförbund. Dessutom har han haft uppdrag som ungdomsledare.

Förtjänsttecknen delas ut vartannat år i samband med Riksidrottsmötet. I år är mötet 29-31 maj i Helsingborg.

För mer information

Karin Sundquist på Västernorrlands Idrottsförbund, e-post: This is a mailto link, eller telefon: 0733-407 507.

Fakta

För att få förtjänsttecknet krävs att du varit föreningsledare i minst 30 år, distriktsförbundsledare i minst 25 år, ledare i Riksidrottsförbundet eller något specialförbund i minst 20 år eller representerat svensk idrott internationellt i minst 15 år. Dessutom ska du ha fått ditt eget förbunds högsta utmärkelse innan du kan komma ifråga. De som får föreslå kandidater är Specialidrottsförbund, Distriktsidrottsförbund eller Riksidrottsförbund.

Skribent: John Nilsson