Bokbussen besöker idrottsskolor

Idrott och läsning har mycket gemensamt. Vecka 24 besöker bokbussen flera idrottsskolor i Sundsvallsområdet. Besöken är en del av projektet Boksport och lagläsning.
  • Uppdaterad: 13 JUN 2016 11:30

Boksport och lagläsning är ett samarbete för bättre läsfärdighet. Kulturrådet har beviljat medel till Västernorrlands Idrottsförbund och Länsbiblioteket i Västernorrland. Pengarna ska användas till att förbättra läsfärdigheten hos unga.

Den yngre generationens läsvanor har försämrats. Läsfärdigheten, det vill säga förmågan att läsa och förstå en text har minskat påtagligt hos unga, särskilt de senaste tio åren. Det är en oroväckande tendens då förmågan att kommunicera blir allt viktigare i vårt samhälle.

Idrott och läsning har mycket gemensamt. Till en början är det lekfullt och kravlöst, men med åldern ökar förväntningarna på utveckling och prestation. Och ju mer du tränar dess bättre går det. För både idrott och läsning är konsten att behålla det lekfulla och kravlösa utan att förlora koncentration och skärpa.

-Redan ifjol besökte bokbussen ett antal idrottsskolor. Besöken var väldigt uppskattade och därför har vi bestämt oss att fortsätta även i år, säger Lena Andersson, projektledare på Västernorrlands Idrottsförbund.

Här hittar du bokbussen

Tisdag 14 juni 10:00-12:00 Bredsand. Fotbollsskola. Arrangörer GIF Sundsvall och Sundsvalls Damfotbollsförening.

Onsdag 15 juni 9.00-11.00 Malandsbadet. Fotbollsskola. Arrangör Sund IF. 12.00-15.00 Selånger IP. Fotbollsskola. Arrangör Selånger FK.

Torsdag 16 juni 13.00-14-30 Bladershov. Friidrottsskola. Arrangör Sundsvalls Friidrott.

För mer information Lena Andersson, projektledare, Västernorrlands Idrottsförbund Telefon: 010-476 48 70 E-post: This is a mailto link