Hoppa till sidans innehåll

Känner du till ord som "maximal lagstyrka" och personbästa?


Vad är ett resultat? Vad är det vi mäter? 

Tänk dig en tävling i t.ex. friidrott för 11-åringar. Någon vinner guldet, alltså korsar mållinjen först. På så sätt ser vi ett resultat, vi ser vem som kom först. Men om vi mäter prestationer och kallar det "personbästa" då vet vi inte vem som gjorde sitt bästa lopp utifrån sina förutsättningar. Det kan vara den som kom 5:a i loppet som gjorde en enastående prestation.

Tänk dig nu en lagtävling där ett lag vinner med flera, alldeles för många, mål eller poäng. Vad vet vi om prestationen i de båda lagen? Det vi kan se är ett slutresultat men vilka prestationer låg bakom resultatet? Det "förlorande laget" kanske presterade vad de var överens om att göra, medans det vinnande inte alls presterat som de borde. Det ena laget kanske spelade med "maximal lagstyrka" och därför lät några sitta på avbytarbänken, medans det andra laget lät alla spela.  

Vad är det jag vill ha sagt med detta? Jo, att indelning i "bredd och elit" tillhör vuxenidrottens sätt att mäta resultat. Men när vi pratar om barn- och ungdomsidrott borde prata om "träna och tävla". Tävla är inte farligt för barn, utan tvärtom en drivkraft. Men att värdera resultatet på barns bekostnad, det kan få orätt(vist) resultat.  

Det används fortfarande tävlingssystem som skapats av vuxna, för vuxna. (Vuxna kan dessutom välja vilken klass de vill och kan tävla i.) Det finns inte lika många val för barnen, utan de tävlar oftast i åldersklasser. Det  kan i vissa fall vara fem olika biologiska åldrar i ett system för max två kronologiska åldrar. Fördelarna med åldersklasser är att barnen får kompisar i samma ålder, lär sig samarbeta och lär sig att alla är lika värda oavsett om du är tidigt fysiskt utvecklad eller inte. Men vilka är nackdelarna? 

Det finns ett resultat som vi borde prata mer om, det att allt fler barn och ungdomar lämnar idrotten. Vad tror du det resultatet beror på? Fråga ett barn nära dig. 

Uppdaterad: 07 JUN 2016 15:21 Skribent: Helen Alpstig

facebook_icon