Hoppa till sidans innehåll
MINDRE PAPPERSARBETE.
MER TID TILL DIN FÖRENING. 

Idrottsservice botar dålig datorvana

20 NOV 2013 10:04
Guldstadens Boule Club har anlitat Idrottsservice för sin ekonomiska administration. Kärnan i föreningen består av några glada äldre herrar som gärna ägnar omsorgsfull tid åt pappersarbete, men inte så gärna i datoriserad form. - Ska man hålla på med ekonomi ska man både ha bättre kunskap och datorvana, bekräftar ordförande Anders Burman.
  • Skapad: 20 NOV 2013 10:04

Guldstadens Boule Club har 190 medlemmar, egen klubblokal med massor av turneringar och tävlingar samt en servering som håller öppet varje dag. Det blir en del transaktioner, allt från medaljer till bandebiteringar, och Skellefteåföreningen har anställda i serveringen och på kansliet. - Vi omsätter 1,3 miljoner kronor per år och hade tidigare en heltidskanslist som var bidragsanställd. Men i takt med att han fasade ut sig själv grävde vi i olika lösningar för administrationen. Så i möten med personal från Idrottsservice i Umeå växte avtalet mellan parterna fram eftersom. - Vi valde Idrottsservice som samarbetspartner för att få en smidig övergång för administrationen och få ner kostnaden, berättar Anders Burman som är ordförande. Nu har Idrottsservice hand om bokföring, bokslut, löner, arvoden, faktureringar och utbetalningar. Fortfarande har klubbens kassör, tillika grundare av CG-hallen - Carl-Gunnar Hedlund - mycket god insyn i ekonomin. Han konterar också varje faktura innan de scannas in och mejlas ner till Skellefteå. - Av vad jag hör från CG så låter han ganska nöjd med hur Idrottsservice sköter sig. Han kan ju bevaka hur pengarna rullar genom saldon och resultat. Det var han som drog upp strukturen här i hallen. Men numera är han multisjuk och har egentligen inte mycket datorvana heller. Vi vågar inte luta oss på bara en person och man måste ha någon med riktig ekonomisk bakgrund också. Vi har ju dock cirka 400 verifikat per år, menar Anders Burman. Stort förtroende för Nina Själv hjälper han till lite överallt på klubblokalen. Alla bokföringsunderlag passerar lådan Ekonomi innan de går vidare till Nina Roukus på Idrottsservice i Umeå. Såväl boulehallen som kansliet håller en hög ordning i reda och i hallen, som tidigare inhyrde en bilfirma, finns en anslagstavla med anslag för alla turneringar, cuper och interna tävlingar. - Vi har massor av gruppturneringar men även företag och organisationer som vill hyra in sig. Och spel för allmänheten med drop-in varje onsdag och fredag, berättar Anders medan han stolt pekar på dataskärmarna på väggen som visar pågående spelresultat. Föreningen har många medlemmar involverade i 10-15 arbetsgrupper för allt som ska göras - tävlingar, banunderhåll, urhyrning och kök exempelvis. Man håller fortfarande i kontanthanteringen själv, och tänker ta tillbaka medlemsregistret. - Det har vi haft hos Idrottsservice först, men tycker att det blev lite knöligt då vi vill hålla koll på vilka medlemmar som har betalat eller avlidit. Jag upplever att vi är mogna att hålla i det registret själva. Men jag känner väldigt stort förtroende för Nina och tycker att hon är väldigt stabil, säger Anders Burman. När vi avslutar samtalet dyker dagens andra gäng damer och herrar upp för spel. Klubbmedlemmarna på plats skrattar då jag avböjer en provrunda. - Ja, annars vore det inte så svårt att sänka medelåldern här, konstaterar de glatt.

Skribent: Bitte Torbjörnsdotter
logo_footer_vasterbotten

Besöksadress Umeåkontoret: Idrottenshus, Kungsgatan 89

Postadress Umeå kontoret:Idrottsservice AB svb
Box 3005
903 02 Umeå

Postadress Skellefteåkontoret:

Idrottsservice AB svb
Mullbergsägen 11 B
931 37 Skellefteå

Besöksadress Skellefteåkontoret: Idrottenshus, Norrvalla

logo_footer_vasterbotten
Idrottens Hus, Umeå

Postadress Umeå kontoret:Idrottsservice AB svb
Box 3005
903 02 Umeå

Besöksadress Umeå kontoret: Idrottenshus, Dragonskolan

Postadress Skellefteå kontoret: Idrottsservice AB svb
Mullbergsägen 11 B
931 37 Skellefteå

Besöksadress Skellefteå kontoret: Idrottenshus, Norrvalla