Hoppa till sidans innehåll

Västerbottens Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation i Västerbotten. Vårt uppdrag är att företräda, leda och stödja distriktets idrott.

Årets Change the game nådde fler än någonsin

04 OKT 2018 15:57
Med den stora aktivitetsdagen i Umeå, en turné med aktivitetsdagar i 7 kommuner där över 2 000 barn deltog och pep-talks för både ledare och yrkesverksamma har fler än någonsin engagerat sig i att skapa rörelserika barn.
  • Skapad: 04 OKT 2018 15:57

Vid årets stora aktivitetsdag fick barn och ungdomar chansen att prova på massor av aktiviteter. De vuxna besökte ”Pep-talks for parents” där tips på nya insikter och verktyg för att utveckla barn och ungas lust diskuterades.  Förmåga och möjlighet att röra sig presenteras av ledande forskare och experter för deltagarna med utgångspunkten rörelserikedom (physical literacy).  

Ingen i Umeå kommun har missat den gemensamma satsningen att få mer rörelserika barn och för att säkerställa att övriga i länet fick ta del av budskapet anordnades detta år även ”Change The Game on tour”. 

7 kommuner, 2 000 barn och över 200 vuxna 

Höstturnén hade samma budskap - dagar fulla av rörelseglädje där barn får prova och upptäcka nya idrotter och aktiviteter. Vuxna får lära sig om nya insikter och verktyg som ökar barnens lust, förmåga och möjlighet att röra på sig, så att det blir mer rörelserika. 

Turnébussen har nu parkerat, sju kommuner har fått besök och många barn från årskurs 1 till 3 har fått prova på nya aktiviteter baserat på att bli mer rörelserik. 

Vi frågar turnéledare Henrik Vilhelmsson, Projektledare evenemang, Västerbottens idrottsförbund hur många barn som deltagit och hur många vuxna man mött. 

Vi har under de sju turnéstoppen haft just över två tusen barn som var med våra rörelserika dagar där de fått prova på flera olika idrotter och blivit inspirerade till rörelserikedom. På våra workshop/pep-talks har vi haft ca tvåhundra vuxna som fått inspiration till hur de kan jobba vidare med en lekfull och allsidig vardag för våra barn i både skolmiljö och på fritiden. Vi har fått ett fantastiskt bemötande av både barn och vuxna på våra turnéstopp. Energin från barnen som hela tiden vill testa nya saker har varit riktigt kul att se. 
 
Vår förhoppning är att vi kunnat inspirerat barnen och vuxna till hur man på ett enkelt sätt kan skapa en rörelserik miljö både på skolan och på fritiden, säger Henrik 

Hit och dit, upp och ner 

Att främja barns lek, att röra sig i olika riktningar (sidled, bakåt och framåt), balansera och koordinera, kasta/fånga på olika sätt, hoppa på olika sätt är ett bra sätt att skapa en känsla av frihet, lycka, gemenskap och självförtroende. 

Vi frågar Robert Lindberg, projektledare - Rörelse i skolan, hur barn kan bli mer rörelserika under skoldagen. 

- Här är det bara fantasin som sätter begränsningar. När det gäller raster så handlar det om att se över skolgårdarna så att de stimulerar till rörelse. Ledda rastaktiviteter (rörelserika) har visat sig vara ett mycket bra sätt att nå alla elever. I grund och botten är det en strukturfråga och det kommer nog se olika ut på olika enheter men väljer man att se möjligheterna så finns det många lösningar. Först måste man se över och skapa möjligheter till rörelse sen kan man börja planera mer specifika övningar och utmaningar, säger Robert.  

- Korta rörelsepauser under ordinarie lektioner är ett bra exempel på hur man enkelt kan bygga in rörelserikedom under skoldagen. Utomhuslektioner, aktiva klassrum där man rör sig under lektionerna är andra exempel., fortsätter Robert. 

En annan viktig aktör för att rörelseberika barnen är fritidspersonalen som med rörelserika aktiviteter kommer göra skillnad. 

- För att inte alla ska känna att de sitter på sin kammare och måste kläcka fram olika lösningar tror jag att det är oerhört viktigt att skapa små och stora nätverk för erfarenhetsutbyte och utbildning inom skolområden och mellan olika yrkesroller. Samverkan är nyckelordet här, både inom skolan, rektorsområdet och skolområdet, säger Robert. 

- Träffar man på motstånd bland ledare och föräldrar som mer vill att barnen ska träna grenspecifikt presenterar jag fakta och diskutera de senaste forskningsrönen. Oavsett om slutmålet är att skapa bättre folkhälsa eller att få fram fler proffs så är receptet detsamma, det gäller att ge barn så många fysiska rörelseförmågor som möjligt när de är unga. Det kommer i slutändan att gynna ledarnas "specialidrott" också genom att få fram fysiskt, psykiskt och socialt tåliga barn som sen kommer kunna välja vad de vill specialisera sig i. Så om vi tillsammans hjälps åt att skapa rörelserika atleter kommer vi se positiva effekter både vad gäller folkhälsan och när det kommer till prestationer inom idrottandet. Först ger vi barnen tillgång till alla olika rörelseförmågor, sen kan barnen få välja vad de vill utföra för aktivitet, säger Robert.  
 
Vilka tips vill du skicka med yrkesverksamma, föreningsledare och föräldrar in i framtiden? 

Samverkan! Vill vi göra barnen rörelserika måste vi jobba med det på alla fronter. Om alla instanser tänker "rörelserikedom" när de planerar aktiviteter, byggnationer eller utbildningar som kommer vi att få rörelserika barn som kommer vara aktiva längre upp i åldrarna, förbättra folkhälsan samt att barnen får en bred motorisk grund att stå på och kommer ha ett bredare urval av aktiviteter att välja bland om de senare väljer att specialisera sig. Vi är alla ansvariga för att göra våra barn och unga till rörelserika individer som är bättre lämpade för ett fysiskt aktivt liv och i vissa fall även väljer att satsa på att bli riktigt bra inom någon idrott. 

Skribent: Rikard Höög
Epost: Adressen Gömd

Postadress:Västerbottens Idrottsförbund
Box 3005
903 02 Umeå

Besöksadress: Kungsgatan 89
903 31 Umeå

Kontakt:Tel: 090-695 56 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Facebook Gilla oss