Dopning som ett samhällsproblem uppmärksammas

Dopning är inte ett problem bara inom idrotten, dopning ställer till problem i hela samhället. 2012 genomförde PRODIS (Prevention av dopning i Sverige) en enkätundersökning på träningsanläggningar över Sverige. Resultaten visade att 16 procent av männen som tränade på gym någon gång har blivit erbjudna att prova eller köpa dopningspreparat.
  • Uppdaterad: 29 JAN 2014 09:59

Användningen av AAS (anabola androgena steroider) är fyra gånger så hög bland män som tränar på gym jämfört med befolkningen i stort.

För att uppmärksamma problemet med dopning och hur gymmen kan arbeta förbyggande arrangerar det nationella nätverket PRODIS en uppmärksamhetsvecka vecka 41, den 7-13 oktober.

Träningsanläggningar i hela landet uppmanas att vara med. – I Västernorrland deltar 22 anläggningar, säger Ellen Forsberg, projektledare PRODIS på Västernorrlands idrottsförbund. Det är bara anläggningar som genomgått vår utbildning 100% Ren träning som får delta och i dagsläget är det 22 gym.

En av anläggningarna som deltar är Sportsgym i Härnösand.

– Jag tycker att det är jättebra att dopingproblematiken uppmärsammas. Det är viktigt att människor som tränar skapar sig en medvetenhet om att exempelvis vissa kosttillskott och kan innehåll dopingpreparat, säger Frida Lindgren, på Sportsgym i Härnösand.

– På Sportsgym kör vi torsdagen den 10 oktober en tävlingskväll för att uppmärksamma vad du kan uppnå med 100% ren hårdträning. Det blir bland annat chinstävling, möjlighet att utmana en personlig tränare och roddtävling, säger Frida.

PRODIS är ett nationellt samverkansprojekt som arbetar för att förebygga och minska användningen av anabola androgena steroider och andra dopningspreparat. PRODIS jobbar för ett aktivt samarbete mellan myndigheter och aktörer i lokalsamhället och utbildar nyckelpersoner enligt modellen 100% ren hårdträning. En samarbetspart i nätverket är Riksidrottsförbundet:

För mer information kontakta:

Charlotta Rehnman, projektsamordnare PRODIS och projektledare Stockholms län 070-484 29 25, e-post: This is a mailto link

Ellen Forsberg, projektledare PRODIS, Västernorrlands idrottsförbund, telefon: 070-109 03 37

Frida Lindgren, Sportsgym Härnösand, telefon: 073-086 42 67

Mer information www.prodis.se

Läs hela enkätundersökningen på www.prodis.se

Ta ställning mot dopning och för ren träning på Facebook, klicka Like på

www.facebook.com/100% ren hårdträning