EU-pengar till idrotten

Västernorrlands Idrottsförbund har tillsammans med Jämtland-Härjedalens Idrottsförbund, Sör Tröndelags Idrettskrets och Nord Tröndelags Idrettskrets beviljats ett stort EU-projekt. Projektet heter Energismarta Idrottsanläggningar och ska hjälpa idrottsföreningar till en mer miljövänlig idrottsverksamhet och energismartare anläggningar.
  • Uppdaterad: 29 SEP 2015 13:55

Det är ett treårigt projekt med en budget på drygt 1,5
miljoner euro.

– Projektet går ut på att kompetensutveckla och stötta idrottsföreningar att utveckla och genomföra energisparande åtgärder, säger Ellen Forsberg, projektledare på Västernorrlands Idrottsförbund.

Målet är att alla anläggningar som drivs eller ägs av en
idrottsförening efter genomförd kartläggning, rådgivning, utbildning och eventuell nyinvestering har minskat volymen köpt el med minst 25 procent. Detta utan att kvalitén på anläggningen har försämrats.

Idrottsorganisationerna har samverkat i ett förprojekt. Där har de tagit fram ett verktyg för att mäta och effektivisera energianvändningen på idrottsanläggningar.

– Nu ska vi sprida verktyget, utbilda och ge råd till idrottsföreningarna. Det minskar både miljöpåverkan och idrottsföreningens kostnader, säger Ellen Forsberg.

Samtliga kommuner i de deltagande områdena är engagerade i projektet via sina energirådgivare.

Det är fritt fram för alla föreningar som äger eller driver en idrottsanläggning att anmäla intresse för att vara med i projektet. Idrottsförbunden väljer sedan ut föreningar och anläggningar i dialog med kommunerna.

Ellen Forsberg
Projektledare