Elva idrottstalanger uttagna till Optimus

Västernorrlands Idrottsförbund fortsätter satsningen på lovande idrottare med ambitioner. Elva unga idrottare har tagits ut till talangprogrammet Optimus.
  • Uppdaterad: 29 JAN 2014 09:58

– Programmet är en möjlighet för dessa ungdomar att lära sig mer och få höra hur andra idrottare har gjort när de tagit steget från lovande junior till seniorelit, säger Håkan Melker, projektansvarig på Västernorrlands idrottsförbund.

Talangprogrammet handlar om att utbyta erfarenheter och lära sig av andra och varandra. Talangerna får inspiration via föreläsningar i idrottsrelaterade ämnen. De får också träffa före detta elitidrottare som berättar om sina erfarenheter och vad som krävs för att nå toppen.

– Det är roligt att vi uppmärksammas även fast vi är unga och inte på elitnivå ännu, säger Erica Persson, Söråkers IF, bandy, en av de uttagna talangerna. Några av de äldre spelarna i laget har varit med i Optimus tidigare och berättat lite. Jag hoppas att vi får träffa några elitidrottare och höra om hur dom har gjort. Dom har ju också varit där vi är nu. Sedan hoppas jag också att vi får lyssna på någon bra föreläsning om träningslära.

Optimus finansieras av överskottet från Medelpads idrottsgala och har som mål att inspirera unga idrottare till att fortsätta sin idrottsliga satsning även efter gymnasiet.

Uttagna till Optimus

Erica Persson, Söråkers IF, bandy

Olivia Olofsson, Söråkers IF, bandy

Joel Westerlind, Härnösands simsällskap, simning