Över 1,8 miljoner kronor till ungdomsidrotten i Västernorrland

1 874 767 kronor – det är vad ungdomsidrotten i Västernorrlands län kan glädja sig åt vid årets utbetalning från Gräsroten. Totalt har 27 966 västernorrlänningar fördelat pengarna på 300 föreningar i länet. Mest pengar får fotbollen, 751 649 kronor, följt av hockeyn på 442 772 kronor. Den förening som får mest är GIF Sundsvall med 271 616 kronor, följt av Timrå IK med 223 643 kronor.
  • Uppdaterad: 10 NOV 2016 10:46

För fjärde året i rad delar Svenska Spel via Gräsroten ut 50 miljoner kronor till ungdomsidrotten och idrottsföreningslivet i Sverige, av vilka Västernorrland får 1 874 767 kronor. Det är Svenska Spels kunder som själva bestämmer hur pengarna ska fördelas, och i år har 27 966 personer valt att supporta en förening i Västernorrland – en ökning med drygt 7 procent jämfört med förra året.

– För Svenska Spel är idrotten mer än bara matchresultat och serietabeller. Vi ser idrotten som en viktig del av ett inkluderande samhälle där barn och unga med olika bakgrund och förutsättningar får chans att mötas och utvecklas tillsammans. Genom Gräsroten tar vi svensk idrott framåt och i Västernorrland ska innebandyn ha en eloge där antalet supportrar ökat med över 50 procent, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel.

Efter fotbollen och hockeyn så är det skidor som får mest pengar, 92 287 kronor. På fjärde plats kommer innebandyn på 66 181 kronor, följt av golfen på 36 958 kronor.

Bland raketerna i länet i år hittar vi Köpmanholmen-Bjästa FF som ökade antalet supportrar med 37 procent och beloppet med närmare 250 procent, och i år får 32 854 kronor. Även Sollefteå HK ökade antalet supportrar med 92 procent och beloppet med 114 procent, vilket gör att man i år får 30 700 kronor.

Hos Giffarna Sundsvall, som får mest pengar i länet, är man självfallet glada:

– Det betyder mycket för oss som förening. Vi gör vår största satsning någonsin på ungdomsverksamheten då vi kommer att skapa en egen hemvist, något som vi tidigare saknat, i ett föreningssvagt bostadsområde i Sundsvall. Första fasen i det arbetet är att anlägga en konstgräsmatta motsvarande en elvamanna- och sjumannaplan. De ytorna kommer vara till gagn både för utvecklingen av våra egna ungdomsspelare men också för barnen och ungdomarna som bor i området, eftersom vi, som ett led i vårt samhällsengagemang, kommer att dedikera träningstider för dem, säger Henrik Wikström, klubbchef.

Även hos Timrå IK, som får näst mest pengar i länet, är man tacksamma:

– Det betyder väldigt mycket för oss då vi får möjlighet att utveckla vår verksamhet både på och utanför isen. Vi jobbar aktivt med att skapa förutsättningar för att se till att hockeyn är till för alla. Tidigare har vi bland annat investerat i ”prova på-utrustning” och teknikytor. I år satsar vi på nya matchställ till våra ungdomslag, säger Mats Eriksson, ungdomsansvarig.

Hos Domsjö IF vet man vad man ska använda pengarna till:

– Gräsrotspengarna går oavkortat till våra barn- och ungdomslag samt till våra anläggningar. Förra året köptes det in nya västar och koner, vi målade om ett omklädningsrum och vi har planer på att fortsätta renovera vår klubbstuga på Hangarplanen, säger Robert Karlsson, ledamot i föreningen.

– Det är kul att se att pengarna från Gräsroten går till att konkret förbättra förutsättningarna för föreningarna ute i landet. Vi kan se att många anslutna föreningar väljer att använda pengarna till att köpa in träningsutrustning, utbilda sina ledare, förbättra sina träningsmiljöer eller använda dem för att åka på träningsläger, säger Peter ”Foppa” Forsberg, ambassadör för Gräsroten.

TOP 20

Hela listan