SISU Idrottsutbildarna satsar 300 000 kronor för att lyfta länets föreningar

SISU Idrottsutbildarna drar i dagarna igång Föreningslyftet, en stor satsning för att höja kvalitén på idrottsföreningarna i Västernorrland. Satsningen omfattar drygt 300 000 kronor. I första omgången rekryterar de 10 föreningar och det är först till kvarn principen som gäller.
  • Uppdaterad: 04 SEP 2016 21:04

Varför gör ni den här satsningen?
– Många föreningar har fullt upp med att klara den dagliga verksamheten och saknar organisation och kraft till utvecklingsarbete och förändring, säger Andreas Johansson, verksamhetsledare på SISU Idrottsutbildarna Västernorrland. Vi vill försöka hjälpa föreningarna framåt. Det behövs för att idrotten på ett bra sätt ska kunna möta de förändringar som sker i samhället och leva upp till visionen så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt.

Vill bygga för framtiden

Samhället förändras ständigt och det påverkar idrottsföreningarna i högsta grad. Fler och fler vill träna på tider och platser som passar dem och på sina egna villkor. Befolkningen blir äldre och äldre och friskare och friskare. Det betyder fler som vill och kan vara med i idrotten längre upp i åldrarna, fast kanske inte på det traditionella viset, att träna för att tävla, utan att träna för att må bra.
Att kunna möta de här förändringarna kräver förebyggande arbete.
- Vi tror att starka och väl förankrade styrdokument som följs upp och efterlevs är en av framgångsnycklarna. Andra nycklar är kunskap och dialog, som i slutändan leder till samsyn, och en bra plan för ledarförsörjning, säger Andreas.

Satsningen innehåller:

• Styrelseutbildning
  • Anvisningar för barn- och ungdomsidrott
  • Uppdrag, värdegrund och vision
  • Ledarförsörjning, organisationsutveckling och föreningsstruktur

De föreningar som vill vara med i Föreningsidrottslyftet kontaktar någon av SISU Idrottsutbildarnas idrottskonsulenter så snart som möjligt.

För mer information kontakta Andreas Johansson: telefon: 010-476 48 72.