Hoppa till sidans innehåll

Riksidrottsförbundet är idrottsrörelsens samlade organisation med uppgift att stödja, företräda och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Hitta ditt distriktsförbund (DF)

Frågor och svar

  • Uppdaterad: 17 AUG 2018 13:16

Varför har Riksidrottsförbundet tagit fram "Min andra idrott"?

RF:s mål är att lyfta fram de positiva effekterna av att hålla på med många olika idrotter och aktiviteter. Både för den idrottsliga och personliga utvecklingen. Som dessutom ofta hänger ihop.

Inom idrottsrörelsen har det länge funnits en uppfattning om att idrott måste bli mer och mer "på allvar" i takt med att vi blir äldre. Även träningsmängden förväntas öka. Samtidigt har vi sett att den trenden klättrat allt längre ned i åldrarna, där barn väntas "välja" idrott alldeles för tidigt. Så ska det inte vara.

Den utvecklingen har tvingat många unga att antingen välja bort andra aktiviter eller sluta. Det gör varken att fler idrottar hela livet eller att når sina drömmar och växer upp till nya stjärnor.

Vi vet att allsidig träning, där vi helst håller på med olika idrotter långt upp i tonåren, gör att vi utvecklas bättre, drabbas av färre skador och blir mer motiverade att fortsätta träna.

Handlar idrott verkligen bara om att bli så bra som möjligt?

Självklart är det inte så, alla har olika drivkrafter och den ena är inte bättre eller sämre än den andra. Idrottsrörelsens mål är att fler ska idrotta hela livet oavsett ambitionsnivå. Däremot finns det risk att specialisering och resultatfokus påverkar nästan alla barn och unga som idrottar i förening. Både de som väljs ut och väljs bort förlorar på en sådan utveckling. Fler får en negativ upplevelse och slutar.    

Måste man inte satsa tidigt för att bli riktigt bra?

Den som vill bli väldigt duktig måste träna väldigt mycket. Det vet vi. Dock kan en ensidig träning, särskilt från ung ålder, ha motsatt effekt. Inom idrotten glömmer vi också bort att vi kan variera hur vi tränar. Då blir det ofta roligare. Dessutom kan du få med dig många andra nyttiga erfarenheter som inte bara handlar om fysisk utveckling.

Läs mer om vad forskningen lärt oss.

10.000-timmarsregeln då?

Många har felaktigt citerat att en idrottare behöver 10 000 timmar av träning/tävling i 10 år för att lyckas, och använt psykologiprofessorn Anders Ericssons studier gjorda på schackspelare som en formel för  idrottslig framgång. Det är inte möjligt att dra sådana slutsatser. Det finns idrottare som har uppnått elitstatus med en kombination av 10 000 timmar av spel, lek och träning inom fler idrotter, men med endast ca 3000 timmar av idrottsspecifik träning  

Vår familj har varken råd eller tid att hålla på med flera idrotter!

Alla måste så klart idrotta efter sina förutsättningar, men all lek och träning måste inte ske i organiserad form. Det viktigaste budskapet är att variation berikar. Lek på gården med nya vänner kan vara otroligt givande, ett familjeäventyr i skogen likaså. Riksidrottsförbundet, och många distriktsidrottsförbund, samarbetar också med Fritidsbanken, som har 74 utlåningsställen utspridda över landet där alla får låna utrustning helt gratis.

Var kan jag läsa mer om forskningen bakom "Min andra idrott"?

Det finns mängder av svensk och nationell forskning som har tittat på effekterna av en allsidig träning. Under rubriken forskningen bakom har vi försökt lista en del av de rapporter som vi på RF har läst.

Postadress:Riksidrottsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: 08-699 60 00
Fax: 08-699 62 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss