
Rensa medlemsregistret
Sidan uppdaterades: 17 juni 2025
Visste du att: Alla förbund och föreningar anslutna till Riksidrottsförbundet ska ha ett uppdaterat medlemsregister. Ett medlemsregister är en samling av personuppgifter och det är styrelsen som är personuppgiftsansvarig och ska se till att medlemsregistret hanteras korrekt.
Har din förening ett säkert medlemsregister?
Det finns flera områden där säkerhet är viktigt. Förbund, föreningar och hela idrottsrörelsen tillsammans hanterar och lagrar stora mängder av personuppgifter. Något som medför ett stort ansvar kopplat till personuppgiftshantering.
Ett stärkt skydd av våra medlemmars personuppgifter och andra skyddsvärda uppgifter uppnår vi bland annat genom IT-system, säker inloggning, koll på behörigheter, hög datakvalitet och informations-säkerhet.
På denna sida fokuserar vi på den säkerhet som är kopplad till de personuppgifter som finns i era förbunds och föreningars ordinarie medlemsregister.
Vi uppmanar alla att ta en extra koll på sitt ordinarie medlemsregister!
Är det uppdaterat? Behöver ni rensa bort personuppgifter och inaktiva medlemmar? Vänta inte utan gör det nu! Här nedanför finns stöd i ert arbete.
Checklista - rensningsrutin för medlemsregister
Här är den korta versionen:
- Skapa en rutin för regelbunden rensning.
- Vilka är era medlemmar?
- Lämplig tidpunkt för årlig rensning.
- Uppgiftsminimera!
- Hantera personer med skyddade personuppgifter manuellt.
- Uppdatera roller och behörigheter.
- Kommunen kan ha särskilda krav.
Du kan också läsar mer om medlemshantering på Integritetsskyddsmyndighetens webb
Här nedanför finns en mer detaljerad version av checklistan.
Sidan publicerades: 16 maj 2025
På supportsidan finns svar på frågor, information om driftsstörningar och kontaktuppgifter till supporten.