Hem / Om Riksidrottsförbundet / Lättläst

Välkommen till idrotten

Det här är en enkel guide om hur idrotten i Sverige fungerar. Hur den är organiserad, och vad som gäller för dig som vill vara med.

Många som idrottar gillar att tävla, men de flesta gör det mest för att det är roligt. Genom din idrott möter du människor som har samma intresse som du själv.

Vem får idrotta?

Alla är välkomna. Det spelar ingen roll om du är flicka eller pojke, vilken religion du har, vilket språk du talar eller vart i Sverige du bor.  

Vilka idrotter finns?

Det finns både individuella idrotter och lagidrotter. En del idrotter är bara på sommaren, andra bara på vintern. I många idrotter får du testa ett par gånger innan du behöver betala för att vara med.

 Här hittar du vilka idrotter som finns där du bor.

Leveransadress:

Östgötagatan 98 D
116 64 Stockholm för företagspaket och transporter