Arbeta via mobilen

Digitala arbetsplatsen

Sidan uppdaterades: 10 januari 2024

Digitala arbetsplatsen är ett samlingsnamn för de olika tjänster som Riksidrottsförbundet erbjuder de medlemsförbund, som sitter i Idrottens hus Skanstull, samt RF-SISU distrikt för ett digitalt och effektivt arbetssätt.

Delar som ingår i den digitala arbetsplatsen

Den digitala arbetsplatsen är en förutsättning för att varje medarbetare ska kunna utföra sina dagliga arbetsuppgifter på ett så bra och säkert sätt som möjligt samt kunna få stöd och support när denne behöver det gällande sin digitala arbetsplats.

Den digitala arbetsplatsen skall inte förväxlas med kontorsarbetsplatsen som är den fysiska plats som den anställde kan nyttja på kontoret och som inte beskrivs här.

Fem alternativ

För specialidrottsförbund gäller detta endast de som sitter i Idrottens hus i Skanstull.

  1. SF IHS Managerad för kanslipersonal. Här ingår Microsoft 365 skrivbordsversion (online och tillgång till alla Office-program lokalt installerade på datorn), managering via intune, säkerhet (Microsoft Defender för Endpoint), skrivare, nätverk och internet, infrastruktur för att kunna erbjuda tjänsterna och support 3*
  2. SF IHS för projektanställd. Här ingår samma paket som alternativ 1 förutom managering via intune.
  3. RF-SISU distrikt Extern Managerad för kansli på annan ort. Här ingår Microsoft 365 skrivbordsversion, managering via Intune, säkerhet (Microsoft Defender för Endpoint), infrastruktur för att kunna erbjuda tjänsterna och support 2*.
  4. Extern Office 365 Skrivbord för kommitté och styrelsen. Här ingår Microsoft 365 skrivbordsversion, infrastruktur för att kunna erbjuda tjänsterna och support 2*.
  5. Office 365 Online för kommitté och styrelse. Här ingår support 1* och Microsoft 365 Online vilket är det enklaste varianten och innebär att ni endast får tillgång till onlineversionen av Microsoft Office. Ni ingår i vår licenshantering.

En organisationen måste köpa någon av tjänsterna A, B eller C för att D eller E ska vara möjligt.

*Support

Support erbjuds på olika nivåer beroende på vilken tjänst ni väljer.

  • Support 1: Support ges via mejl
  • Support 2: ges via telefon eller mejl
  • Support 3: Support ges via telefon, mejl eller på plats

Vad innebär detta?

Microsoft 365

Microsoft 365 är en molnbaserad prenumerationstjänst som omfattar verktyg för produktivitet och samarbete. I Microsoft 365 kombineras program som Excel, Word, PowerPoint och Outlook med kraftfulla molntjänster som OneDrive och Microsoft Teams.

Det tillkommer hela tiden nya verktyg inom Microsoft 365 som vi utvärderar. Allt för att ni som använder den digitala arbetsplatsen ska kunna dra nytta av det bästa från Microsoft 365.

Med övergången till Microsoft 365 ges ni möjligheten att skapa och dela filer var som helst på alla enheter samt kunna ta med arbetet vart som helst på ett säkert sätt.

Nät och internet

För att den digitala arbetsplatsen ska fungera så krävs tillgång till nätverk och internet. Internet är en förutsättning för att kunna arbeta i applikationerna som finns i Microsoft 365 samt för att kunna nyttja Onedrive och Microsoft Teams.

Managerad enhet

En managerad enhet innebär en ökad säkerhet då det ger möjlighet att säkerställa att alla datorer i IT-miljön är uppdaterade med senaste versionerna av såväl operativsystem som applikationer samt innefattar skydd mot virus och intrång då den övervakas av de säkerhetssystem som ingår i tjänsten.

En enhet kan uppdateras oavsett om den befinner sig på kontoret eller på en annan plats. Notera att övervakningen inte avser vad du som anställd surfar på eller gör på datorn. Vid problem med en dator är det enkelt att på distans nå en managerad dator för felsökning. Vid behov av ominstallation sker det genom en automatiserad process vilket sparar både tid och resurser och du som medarbetare kan återgå till arbetet snabbare.

Säkerhet

Säkerhet är ett område som vi prioriterar högt och jobbar kontinuerligt med. Vi försöker minimera riskerna för dig som medarbetare att bli utsatt, att viktig information ska komma på villovägar samt intrång i vårt nätverk. Vi övervakar ständigt vårt nätverk och de enheter som är ansluta.

Enligt föregående avsnitt så managerar vi din arbetsdator. Är det så att du blir av med den så kan vi på ett enkelt sätt se till att den inte utgör någon säkerhetsrisk för organisationen genom att radera den på distans och se till att datorn inte längre kommer åt vårt nätverk och Microsoft 365.

Infrastruktur

Infrastrukturen är allt som inte är nät och internet dvs servrar, patch-paneler, Active Directory, VPN, Azure, backup osv. Infrastrukturen måste finnas för att vi ska kunna erbjuda IT-tjänsterna.

Mer information hittar du i denna pdf Pdf, 962 kB..

Telefoni (förbundstelefoni/ramavtal mobiltelefoni)

Riksidrottsförbundet har i samarbete med Tele2 tagit fram produkten Förbundstelefoni (Tele2 Växel) till förmånliga priser för distrikt och specialidrottsförbund. Det är en molnbaserad växeltjänst för både fasta och mobila telefoner.

Läs mer om telefoni.

Så här går ni tillväga om ni vill nyttja det mobila ramavtalet med Tele2 (doc) Pdf, 1022 kB..

Vid frågor

Vid frågor om den digitala arbetsplatsen, välkommen att ta kontakt med Riksidrottsförbundets IT-support via mejl: itsupport@rfsisu.se.

Sidan publicerades: 17 oktober 2022

IT-support RF-SISU distrikt

Om du som arbetar på ett RF-SISU distrikt eller SDF behöver hjälp med din dator eller digitala arbetsplats kontakta din lokala IT-ansvariga.

Behöver du hjälp med din digitala arbetsplats? Om du arbetar på RF, SISU eller på ett SF som sitter i Idrottens hus i Skanstull och köper tjänsten digital arbetaplats, kontakta oss på IT-supporten.

För dig som användare av den digitala arbetsplatsen, här hittar du guider och lathundar.